مرکزگرایی در معماری ایرانی آرچی لرن | معماری نواز

معماران ایرانی بر این باور بودند که مصالح باید بومی همان مکان باشند به گفته ی دیگر فرآورده (محصول) همان جایی باشد که ساختمان ساخته می شود و تا آنجا که شدنی است از امکانات محلی بهره گیری شود. فضاهای حرکتی که گاهی مجسمه یا پلکانی تزیینی در مرکز خود دارند . جالب این که در قرن سیزدهم و چهاردهم هجری قمری که معماری ما به سمت الگوهای غربی گردش کرد. فضاهای حرکتی و پلکان های پنهان ظاهر شدند و در مرکز ساختمان ها با نماهایی آنها قرار گرفتند.

مرکزگرایی در معماری ایرانی آرچی لرن | معماری نواز

تلفیق هنر، مهارت و علم را به خوبی می‌توان در ابنیه تاریخی اصفهان مشاهده کرد. بسیاری از بازدیدکنندگان معتقدند که پس از مشاهده این ابنیه، محو شکوه بی بدیل آنها شده اند. این آثار تاریخی به دست بهترین معماران ایرانی ساخته شده اند و می‌توان در یک نگاه به زیبایی و اصالتشان پی برد. اگر نگاهی به تاریخ ایران زمین بیندازید، متوجه می‌شوید که این مرز و بوم در طول تاریخ فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است و جنگ و حکومت‌های مختلفی را به خود دیده است.

هشتی و معماری ایرانی

این مسجد بنایی چهار ایوانی است که شبستانهای اصلی آن در سمت جنوب واقع شده است معماری اصلی و برخی از جزئیات آن الگو گرفته از مسجد وکیل شیراز هست که در طراحی و ساخت آن مانند سایر ابنیه آن زمان هنرمندان شیرازی دست داشته‌ اند. مقرنس‌ها معمولاً در قسمت‌های زیرین گنبدها، آویزها، قرنیز، قیچی‌ها و طاق‌ها به‌کار می‌روند و اغلب در محراب مسجدها دیده تاسیسات گرمایشی ساختمان می‌شوند. آن‌ها می‌توانند کاملاً زینتی باشند یا به‌ عنوان سازه‌های باربر عمل کنند. ابتدایی‌ترین اشکال گنبدهای مقرنس که در منطقه بین‌النهرین یافت شدند، عمدتاً ساختاری بودند. از دوران باستان، معماری ایرانی بر سایر فرهنگ های آسیایی از هند و سوریه گرفته تا چین تاثیر شگرفی داشته است. اما واقعا معماری ایرانی چیست؟ درباره تاریخ معماری ایران چه می دانید؟ از چه زمانی متولد شد و بنیانگذاران آن چه کسانی بودند؟ با املاک داران همراه باشید تا درباره معماری ایرانی بیشتر بدانید.

  • این ساعت‌ها در طول روز با نواختن آهنگ، زمان را به همگان اعلام می‌نمودند.
  • اگر این طور نباشد، دیگر اسلامی نیست، دیگر مدرسه نیست، چیز دیگری است.
  • این عنصر با ایجاد جلوآمدگی درکنج‌های درونی ساختمان، برای تبدیل کردن اشکال چهارگوش‌ به اشکالی گردتر همچون هشت، شانزده، سی و دو ظلعی و در آخر دایره استفاده می‌شد و بیشتر در ساخت گنبدها مورد استفاده قرار می‌گرفت.
  • مهم‌تر از همه عاملی که باعث میشه یک شهر، یک فضا و یک بنا زیبا باشه، نظم و یکپارچگی عناصر مختلف هست که از یک قانون مشخص و صحیح تبعیت می‌کنند.

آنجا را هنوز می توان همان گونه ساخت؛ منتها اصول را به بهترین نوع در نظر بگیرند، نه اینکه ادا در بیاورند، بازار شام نشود. به هر حال آن اصول را اگر بخواهیم بررسی کنیم، می بینیم در این چهار شیوه معروف معماری ایران بعد از اسلام که خراسانی، آذری، رازی و اصفهان است، تمام این اصول سر جایش باقی است و هیچ گونه تغییری نکرده است، الان هم نباید تغییر پیدا کند. اینها را که آدم در نظر بگیرد، می تواند دنباله آن را بگیرد و این رشته پاره شده و گسسته از هم را دوباره به یکدیگر گره بزند. البته این پارگی و ستردگی فقط در هنر معماری نیست، در نقاشی و شعر و ادبیات هم هست.

حجره‌ها گاهی اوقات به صورت دو طبقه ساخته می‌شدند و یک راهرو ارتباط میان این دو طبقه را ممکن می‌ساخت. این اتاق‌ها معمولا روشنایی کمی داشتند، سقفشان کوتاه بود و به صورت طاق آهنگ ساخته می‌شدند. اما گفتنی است که تفاوت این دو معماری را در چند خط نمیتوان بیان کرد ولی همواره گروه ویلا مسکن در تلاش بوده که رضایت شما عزیزان را جلب نماید. امروزه نظر هایی وجود دارد که ایران از معماری خود عقب مانده است. همچنین تالار پذیرایی در ایران باستان بسیار شکوهمند ساخته می شده تا برازنده پذیرایی از مهمان ها باشد. مصداق زیبای این نوع تقارنهای پی در پی را می توان در مسجد حکیم اصفهان شاهد بود.

آجر