مادربرد کامپیوتر خرید اینترنتی مادربرد کامپیوتر لیست قیمت مادربورد حرفه ای قیمت مادربرد ایسوس فروشگاه اینترنتی تکین مال

این قطعه بسیار مهم و کاربردی است که در بسیاری از وسایل از جمله تلفن های همراه،کامپیوترها و یا یخچال ها و سایر وسایل به کار برده شده است. شاید در یخچال ها بگویند مادر برد  Motherboardبه صورت یک مغز عمل می کند یعنی به این شدت مهم و کاربردی است اما در تلفن های همراه و یا کامپیوترها از این قطعه با نام ستون فقرات یاد کنند. شرکت رایانه ای چینی لنوو در سال 1984 در شهر پکن تاسیس گردید و در حال حاضر از بزرگترین شرکت های تولید و توزیع کننده لپ تاپ، رایانه و انواع تجهیزات جانبی و دیجیتالی در جهان به شمار می آید. خوب است بدانید که شرکت لنوو، پس از شرکت های اچ پی، ایسر و دل، چهارمین شرکت بزرگ فروش رایانه شخصی در جهان می باشد.

حال که با نکات مهم خرید مادربرد آشنا شدید، می‌توانید برای مشاهده قیمت مادربرد و مشخصات مختلف آن (از جمله مادربردهایی که در این مطلب معرفی کردیم) به زومیت مراجعه کنید. قبل از اینکه بررسی آناتومی مادربرد را پایان دهیم، بیایید به‌طور خلاصه در مورد نحوه‌ی سیم کشی همه این دستگاه‌ها و کانکتورها کمی صحبت کنیم؛ در این مقاله به نوع اتصال و اثر الکتریکی آن‌ها اشاره کردیم. باقی اثرها بین لایه‌های مختلفی که برد کامل مدار را تشکیل می‌دهند، پیچیده شده‌اند. پردازنده‌ها و تراشه‌ها در پشتیبانی یا اتصال محدودیت دارند؛ ازاین‌رو بیشتر تولیدکنندگان مادربرد با استفاده از دیگر مدارهای مجتمع، محصولاتی با ویژگی‌های بیشتری ارائه می‌دهند.

مادربرد توسط چه برندهای معروفی تولید می‌شود؟

سوکت کوچک بالایی دارای برچسب PCIEX1_1 است زیرا این سوکت تنها به یک لِین یا خط درگاه ارتباطی PCI Express مجهز است. سوکت زیر آن نیز با برچسب PCIEX16_1، به ۱۶ لِین مجهز است و برای اتصال کارت‌هایی با پهنای باند بالا مثل کارت گرافیک به کار می‌رود. استفاده‌ی هم‌زمان از هر دو کنترلر عملکرد کلی سیستم حافظه را افزایش می‌دهد. برای مثال اگر شما دو ماژول رم ۸ گیگابایتی دارید، مهم نیست آن‌ها را در چه شکاف‌هایی قرار دهید؛ همیشه ۱۶ گیگابایت حافظه دردسترس خواهید داشت.

حالا که به سوال مادربرد چیست شما پاسخ دادیم و اجزای اصلی آن را به شما معرفی کردیم و توضیح دادیم می‌خواهیم به سوال دیگری در این باره پاسخ دهیم. VRM مخفف عبارت Voltage Regulator module می‌باشد که این‌ها مدارهای الکترونیکی‌ای هستند که در کنار CPU قرار گرفته‌اند و کار اصلی آن‌ها عرضه کردن ولتاژ ثابت به پردازنده‌ها است. MiniPC مشخصات فاکتور فرم است که برای رایانه‌های کوچک مانند Apple Mac Mini و Intel NUC ارائه می‌شود. این ماشین‌ها برای نیازهای محاسباتی اساسی مانند وب گردی‌، پردازش کلمات‌، پخش فیلم و غیره استفاده می‌شوند. از زمان معرفی اینتل سری 5، شرکت اینتل این قطعه را Platform Controller Hub یا PCH می‌نامد ولی AMD هنوز هم از آن با اسم Southbridge یاد می‌کند.

  • مثلا شیار PCI-E x۱ دارای یک لاین برای انتقال اطلاعات است و شیار PCI-E x۴ دارای چهار لاین.
  • تنها ۱۶ خط دردسترس پردازنده است؛ اما با استفاده از دو سوکت بزرگتر X16 به اجبار به ۸ خط متصل می‌شود.
  • حتی تولیدکنندگان حافظه رم، حافظه‌های رم خود را به صورت جفتی عرضه می‌کنند که دیگر خیال کاربر را از هر نظر راحت می‌کند چون دیگر می‌داند هر دو ماژول حافظه رم که به این صورت عرضه می‌شوند از هر نظر، هم سرعت و هم موارد دیگر شبیه به هم بوده و از قابلیت Dual Channel نیز پشتیبانی می‌کنند.
  • فشار روی این پلتفرم ها بیشتر از همیشه است و سازنده می خواهد از قطعات بلندتر نیز استفاده کند.
  • یکی از محبوب ترین مادربردهای این برند، مادربرد PRIME H310-PLUS است که بسیار بهینه می باشد و هزینه مناسبی نیز دارد.
  • به‌صورت کلی درباره مادربرد کامپیوتر می‌توان گفت مادربرد، یک برد مدار چاپی الکترونیکی است که دارای کانکتور و سوکت‌های زیادی برای اتصال صدها قطعه و ایجاد اثر الکتریکی مابین آن‌ها است.

به راحتی می‌توان برای چندین ساعت در این مورد صحبت کرد، اما خلاصه موضوع این است که از نظر پهنای باند انتقال اطلاعات، محدودیت‌هایی را به صورت خودکار ایجاد می‌کنند. برای نمونه، اضافه کردن یک درایو PCIe M.2 برای افزایش حافظه ممکن است برخی از پورت‌های ساتا را از کار بیاندازد. یا نصب یک کارت اضافی روی شکاف توسعه سوم مادربورد ممکن است درایو M.2 شما را غیر فعال کند. این مشکلات در مادربوردهای مختلف، به صورت‌های متفاوتی وجود دارد؛ به همین جهت حتما قبل از خرید باید دستورالعمل‌ها و ویدیوهای آنلاین را مشاهده کنید؛ به خصوص اگر می‌خواهید در آینده وسایل زیادی را روی سیستم خود سوار کنید. در مادربورد همچنین قطعاتی نظیر اسلات های توسعه ، جامپر ها ، خازن ها ، فن ها ، اتصالات دیتا و … مادربورد ها با توجه پشتیبانی از قطعات سخت افزاری مختلف در اندازه های مختلفی ساخته میشوند.

خرید مادربرد

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *