چین ستیزی، ترفند سیاستمداران انگلیسی برای سرپوش گذاشتن بر افتضاحات داخلی

گاردین روز جمعه گزارش داد که اعتصاب برنامه ریزی شده بیش از ۴۰ هزار کارگر شبکه ریلی و بیش از ۱۲ شرکت قطار هفته آینده برگزار خواهد شد و اولین اعتصاب ملی در نوع خود از سال ۱۹۹۵ خواهد بود.

وی افزود: نخبگانی مانند سوناک و تراس با توجه به مشکلات اقتصادی فزاینده در داخل، می‌توانند به استفاده از «تهدید خارجی» برای منحرف کردن توجهات به بی‌کفایتی و شکست خود در انجام اصلاحات معنادار برای اصلاح نظام اجتماعی و اقتصادی مشکل‌ساز خود علاقه بیشتری پیدا کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84833826/%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D9%81%D9%86%D8%AF-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%BE%D9%88%D8%B4-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%B6%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AAبه گفته کارشناسان، حتی اگر سیاستمداران به وضوح درک کنند که بهبود روابط با چین می تواند به آنها کمک کند تا حدی فشار اقتصادی را کاهش دهند و یا آسیب رساندن به روابط چین و انگلیس، در نهایت به اقتصاد بریتانیا آسیب بیشتری وارد می کند،  فضای سیاسی مسموم باعث می شود که سیاستمداران انگلیسی شجاعت یا درایت لازم را برای ایجاد تغییرات موثر نداشته باشند و به جای انتخاب درست، گزینه راحت تر را انتخاب کنند.

ژائو لیجیان (Zhao Lijian )، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی معمول در پاسخ به پرسش رسانه‌ها درباره اظهارات تند سوناک علیه چین، گفت که درباره انتخابات رهبری حزب محافظه‌کار انگلس که یک امر داخلی در این کشور است، اظهار نظر نخواهد کرد.

یین ژیگوانگ (Yin Zhiguang) استاد دانشکده روابط بین‌الملل و روابط عمومی دانشگاه فودان، روز دوشنبه به گلوبال تایمز گفت: «سیاست سختگیرانه در برابر چین، راهبردی برای سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی جهت سرپوش گذاشتن بر مشکل نظام مند در داخل کشورشان، بی عدالتی و اصلاحات ناموفق است و آنها از این سیاست برای بسیج کردن نیروهای برای هدف قرار دادن به اصطلاح یک تهدید خارجی است. این استراتژی با انتقال قدرت در حزب محافظه کار تغییر نخواهد کرد و صرفاً به دلیل فشارهای اقتصادی متزلزل نخواهد شد.

روزنامه فایننشال تایمز روز دوشنبه گزارش داد: ریشی سوناک و لیز تراس بر سر این که چه کسی سخت‌ترین موضع را در قبال چین در مبارزه برای  تصدی نخست‌وزیری بعدی انگلیس اتخاذ خواهد کرد، با هم رقابت می کنند.

تحلیلگران چینی می گویند سیاست چین در کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس با تغییرات رهبران این کشورها دستخوش تغییراتی قابل توجه نخواهد شد و  تبلیغ درباره «تهدید چین» یکی از بهترین گزینه ها برای سیاستمداران نالایق است تا به بهانه آن شکست های خود در اصلاحات موثر جهت حل مشکلات داخلی را حل کنند. این در حالیست که آنها می دانند چین با افتضاحی که آنها  در داخل به بار آورده و به ویژه مشکلات اقتصادی شان که برای رای دهندگان شان اهمیت زیادی دارد، ارتباطی ندارد.

انگلیس اکنون با مشکلات اقتصادی جدی مواجه است. به گزارش روز چهارشنبه روزنامه  گاردین، نرخ تورم در این کشور بالاترین حد خود در ۴۰ سال اخیر یعنی ۹.۴ درصد رسیده است و ممکن است در اکتبر به ۱۲ درصد برسد.

به گفته آنها، اظهارات سیاستمداران انگلیسی در این مقطع در خدمت اهداف تبلیغاتی آنها است و از این رو، چین نباید آنها را بسیار جدی بگیرد و آنچه که آنها پس از ورود به ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت (مقر نخست وزیر) انجام می دهند بسیار مهم تر است.

 به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، گلوبال تایمز افزود: دو نامزد رهبری حزب محافظه کار که رقبای یکدیگر برای تصاحب کرسی نخست وزیری انگلیس هستند، بر سر این که کدامیک در انتخابات مواضع سختگیرانه تری را علیه چین اتخاذ می کند با یکدیگر رقابت می کنند و ریشی سوناک که تصور می شود از سیاست متوازن علیه چین حمایت کند نیز مواضع تندی را مطرح کرده است.

تحلیلگران می گویند، تشویق به چین هراسی و اجازه به مردم برای باور این که انگلیس باید چین را مقصر بداند و در زمینه چین ستیزی تلاش کند، به ویژه درشرایط فعلی که آنها نگران مسائل داخلی هستند، کاملا بیهوده  است.

تحلیلگران چینی می گویند که انگلیس در حال حاضر با مشکلات اقتصادی جدی مواجه است و اگر روابط خود با چین را بدتر کند و روابط تجاری دوجانبه را تحت تاثیر قرار دهد، قطعا انگلیس آسیب بیشتری خواهد دید، بنابراین در طول انتخابات، سیاستمداران می توانند برای کسب رای هر چه می خواهند بگویند. آنها همچنین باید به خاطر داشته باشند که پس از انتخاب شدن چه اولویت هایی دارند و اگر واقعا به وعده های خود عمل کنند چه اتفاقی خواهد افتاد.

کوی هونگجیان، مدیر بخش مطالعات اروپایی در موسسه مطالعات بین‌المللی چین، روز دوشنبه به گلوبال تایمز گفت که برای این دو نامزد، در این مرحله، مهم جلب حمایت نه تنها نخبگان، بلکه اعضای اصلی حزب محافظه کار که ممکن است در مورد سیاست خارجی چندان درک درستی نداشته باشند.

گلوبال تایمز با استناد برگزارش فایننشال تایمز نوشت: با این حال سوناک لحن خود در قبال چین را در آستانه مناظره با تراس تغییر داده است. وی وعده داده از قوانین جدید امنیت ملی برای حفاظت از شرکت های فناوری نوپای انگلیسی در مقابل سرمایه گذاری چین استفاده کند و از یک ائتلاف جدید بین المللی به «سبک و سیاق ناتو» برای مقابله با تهدیدهای سایبری چین بهره بگیرد.

به گفته تحلیلگران، رهبر جدید انگلیس نباید با چنین مشکلاتی، دست به اقدامات غیرعاقلانه بزند تا به روابط چین و انگلیس آسیب برساند. بر اساس گزارش تارنمای اروپایی یورونیوز داده های رسمی نشان می دهد در سال ۲۰۲۱، چین با پشت سر گذاشتن آلمان، به بزرگترین بازار واردات انگلیس تبدیل شد، زیرا تجارت کالا با کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل برگزیت و همه گیری کووید-۱۹ کاهش یافت.

زمانی که سوناک در ژوئیه ۲۰۲۱ وزیر دارایی بود، گفته بود که انگلیس باید روابط تجاری خود را با چین تقویت کند. وی در عین حال  اعتراف کرده بودکه تلاش‌ها برای بازگشایی دسترسی مستقیم به بازارهای خدمات مالی اتحادیه اروپا شکست خورده است. سوناک همچنین علاقه خود را همکاری مالی بیشتر با چین نشان داده است. بنابراین به گفته ناظران،  تصویر او نسبت به چین در مقایسه با تراس کمتر سختگیرانه است.

سوناک، وزیر دارایی سابق انگلیس، گفته است «چین بزرگترین تهدید برای انگلیس و امنیت و رفاه جهان در قرن کنونی است» و مجموعه ای از اقدامات را برای کاهش نفوذ پکن در انگلیس پیشنهاد داده است.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، متحدان لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس گفته اند سوناک نسبت به چین دارای مواضع «ملایمی»  بوده و تا همین اواخر قصد داشته برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ کنفرانس اقتصادی و مالی انگلیس و چین را برگزار کند.