چین به دنبال تعامل با هند در حوزه افغانستان است

این دیدار در بحبوحه تنش های تازه چین با ایالات متحده در مورد تایوان انجام شد.

هند و چین سال ها قبل از بازگشت طالبان به کابل در اوت ۲۰۲۱ به دنبال همکاری در افغانستان بودند. تقویت روابط به منظور ایجاد اعتماد و درک متقابل و تصمیم گیری برای کار مشترک روی پروژه های اقتصادی در افغانستان بود که دو کشور آن را با آموزش مشترک دیپلمات های افغان پیگیری کردند، اگرچه به دلیل درگیریدر شرق لداخ، وضعیت به طرز چشمگیری تغییر کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84845829/%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

وانگ در اواخر ماه مارس برای دیدار با همتای خود سوبرانیام جایشنکار از هند، بازدید کرده بود. دیدار یوئه به دنبال تلاش دو طرف برای شتاب  در روابط انجام می گیرد و خروج نیروها از بسیاری از نقاط مستعد درگیری در شرق لداخ (منطقه‌ای میان هند و چین، که برای مالکیت آن مناقشه وجود دارد) کامل شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تایمز آو ایندیا، «یوئه شیائوونگ»، فرستاده ویژه چین در امور افغانستان، این هفته از هند بازدید کرد تا در مورد وضعیت کشور تحت حاکمیت طالبان گفت وگو کند. این دومین سفر دوجانبه هر دو طرف پس از سفر «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در مارس(فروردین ۱۴۰۱)، پس از درگیری نظامی میان دو کشور در ژوئن ۲۰۲۰ بود که باعث شد روابط دوجانبه به پایین ترین سطح خود برسد.

در این دیدار، هند و چین درباره مسائل مربوط به وضعیت اسفبار زنان و کودکان، کمک های بشردوستانه و مهمتر از همه برای هند، تروریسم گفت وگو کردند. هر دو طرف توافق کردند که نمی توان از افغانستان برای ترویج تروریسم علیه کشورهای منطقه استفاده کرد، در حالی که نگرانی های هند در مورد فعالیت گروه های تروریستی متمرکز در هند است، چین بیشتر بر گروهی متمرکز است که در استان ناآرام سین کیانگ فعالیت می کند.

به گفته منابع رسمی، دیدار یوئه شیائوونگ مهم است زیرا پکن، به رغم روابط نزدیکش با پاکستان، تأیید می کند که هند یکی از سهام‌داران تجاری و شرکای مهم در افغانستان است

یوئه با جی پی سینگ بعد از این گفت وگو گفت: دو طرف توافق کردند که تعامل را تشویق و گفت وگو را تقویت کنند و برای صلح و ثبات افغانستان رویکرد مثبت از خود نشان دهند.

سفارت هند در پکن گفت، در حالی که هیچ سفر دوجانبه ای از هند انجام نشده است، جایشنکار در رویدادهای چندجانبه با وانگ دیدار کرده است تا به وضعیت شرق منطقه لداخ رسیدگی کند و در ژوئن (خرداد) سال جاری، پس از دیدار وانگ و «پرادیپ راوات» سفیر هند، با وانگ دیدار کرده است. در بیانیه دو طرف توافق کردند که از فرصت های فراهم شده در نشست های چند جانبه برای ادامه تبادل نظر از جمله بین وزیران خارجه دو کشور استفاده کنند.

وزير. Link. LÀm viỆc tẠi nhÀ.