چالش جدید نخست وزیر ژاپن

کیشیدا در پاسخ به سوالی درباره انتصاب پسرش به این سمت در مجلس عوام این کشور گفت: این انتصاب کاملا بر پایه این ایده انجام شد که فرد درست را در جای درست قرار دهیم.

یکی از مشاوران نزدیک به کیشیدا نیز در این رابطه تصریح کرد: این انتصاب به جا و شایسته بوده زیرا فرزند نخست وزیر از «شخصیت و توانایی» لازم برای این سمت برخوردار بوده و برخی از مخالفت‌ها و انتقادها به این دلیل بوده که او بزرگترین فرزند کیشیدا است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84906853/%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86

بسیاری از مقامات دولتی در ژاپن نگران آن هستند که حمایت عمومی و میزان محبوبیت دولت کیشیدا به «سطح خطرناک» کمتر از ۳۰ درصد سقوط کند. براساس نظرسنجی صورت گرفته توسط خبرگزاری کیودو، میزان محبوبیت کیشیدا و کابینه وی از ۶۳ درصد در زمان انتخابات ماه جولای و پیروزی درخشان در آن، به فاصله کوتاهی به ۴۰.۲ درصد سقوط کرده است.

روز سه‌شنبه هفته گذشته دولت کیشیدا، «شوتارو» بزرگترین پسر وی را به سمت دبیر اجرایی نخست وزیر منصوب کرد که با واکنش احزاب مخالف از جمله مهم‌ترین حزب مخالف یعنی حزب دموکراتیک مشروطه مواجه شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از ژاپن تایمز، فومیو کیشیدا پیشتر با چندین موضوع جنجال‌برانگیز از جمله شایعات در خصوص ارتباط اعضای حزب لیبرال دموکرات وی با کلیسای اتحاد و پرداخت بودجه دولتی برای مراسم تدفین شینزو آبه نخست وزیر سابق که به ضرب گلوله در ماه جولای ترور شد، است.

براساس این گزارش حتی برخی از اعضای حزب حاکم نیز از اینکه کیشیدا نتوانسته توضیحی معقول در خصوص انتصاب فرزندش ارائه کند، ناخرسند شده‌اند. شوتارو پیش از این و بعد از ترک خانه تجارت ژاپن و از ماه مارس سال ۲۰۲۰ به عنوان منشی دفتر پدرش مشغول به فعالیت بوده است.

مخالفان در واکنش نخست وزیر ژاپن را به فامیل بازی و علاقه به انتصاب خویشاوندان خود در سمت‌های دولتی متهم کرده‌اند.

یکی از مقامات در دفتر نخست وزیر ژاپن که نام وی عنوان نشده است، در این خصوص اظهار داشت: تصمیم نخست وزیر برای انتصاب پسرش به عنوان یکی از دبیران، با علم به این موضوع انجام شده که «مقداری از انتقادها» متوجه دولت خواهد شد که در هفته‌های گذشته از میزان محبوبیتش کاسته شده است.