مروری دقیق بر سخت‌افزار پی ال سی میراکنترل

در حین انتقال پنل های کنترل رله به PLC، سخت افزار منطقی رله با برنامه دانلود شده توسط کاربر عوض می شود. برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله “پی ال سی چیست؟” را مطالعه کنید. دقیق‌ترین تعریف برای plc این است که، یک نوع کامپیوتر خاص برای عملکرد قابل اطمینان در شرایط صنعتی خاص است که برای فضاهای مرطوب، خشک، دمای بسیار بالا، گرد و خاک و … مناسب است.

میکروکنترلر چیپ الکترونیکی است که می‌تواند یک برد برنامه‌پذیر برای انجام فعالیت‌های خاص در اختیار ما قرار دهد. در این برد علاوه بر میکروکنترولر باید قطعات دیگری هم استفاده شده باشد. در ادامه قصد داریم به بررسی دقیق‌تر این دو کنترلر بپردازیم و تفاوت‌های آنها را به طور کامل بررسی کنیم. برنامه پی ال سی با استفاده از نرم افزار برنامه نویسی تولیدکنندگان که بر روی سیستم عامل رایانه شخصی (مانند ویندوز) نصب شده است، توسعه یافته است. امکان برنامه نویسی سریع و آسان برنامه های پیچیده با مقادیر زیاد I/O را فراهم می کند. در واقع، امروزه می بینید که بیشتر PLC ها رایانه شخصی برنامه ریزی می شوند.

در مثال نشان داده شده در شکل ۱، شیلد فقط باید در ورودی آنالوگ به زمین وصل قیمت پی ال سی شود. به عنوان یک قاعده کلی، مقدار قطعات یدکی موجود در انبار باید ۱۰٪ تعداد قطعات مورد استفاده باشد. اگر بخشی از آن به ندرت استفاده شود، می‌توان کمتر از ۱۰٪ آن قسمت خاص را نگه داشت. این ایده خوبی است که بتوانید انبار قطعات جایگزین را همیشه در دسترس داشته باشید.

  • آخرین شبکه‌های فیلدباس مبتنی بر اترنت مانند Profinet، Ethernet IP، Ethercat، Modbus TCP/IP، و غیره را می‌توان در صورتی که دستگاه‌های فیلد دارای سوئیچ اترنت داخلی باشند، زنجیره‌بندی کرد.
  • چنانچه این مطلب در مورد انواع پی ال سی برای شما مفید واقع شده است، توصیه می کنیم، سایر مطالب مرتبط با انواع plc را نیز مطالعه کنید.
  • این نشانگرها شامل وضعیت روشن بودن، وضعیت حافظه و وضعیت کانال‌های ارتباطی هستند.
  • همه ماژول ها در رک نصب شده‌اند، به همین دلیل به آن PLC سوار بر رک نیز گفته می‌شود.

مروری دقیق بر سخت‌افزار پی ال سی میراکنترل

این سیستم ها برخلاف دستگاه های مدار فرمان رله‌ای ، سبب ایجاد نویز های الکترونیکی و صوتی نمی‌شوند. بدلیل مصرف بسیار پایین توان دستگاه های پی‌ال‌سی ، توان مصرفی تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا خواهد کرد. PLC ها را میتوان به انواع درایو های صنعتی و برد های کنترلی متصل نمود. در همین مواقع ریچارد مورلی در سال 1964 میلادی ، موفق به اختراع plc شد.

کاربرد PLC در اتوماسیون

این سیستم کنترل گر در صنایع مختلفی بکار می رود که از جمله آنها می توان به صنایع خودروسازی، حمل و نقل، شیشه سازی، تولید کاغذ و صنایع دیگر اشاره کرد. مجهز بودن ماشین آلات صنعتی به این سیستم باعث راحتی کنترل، کاهش زمان انجام کارها و عیب یابی راحت مشکلات شده و مهم ترین ویژگی آن قابل اطمینان بودن این نوع سیستم هاست. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست، این سیستم دارای عیب هایی نیز هست که مزیت های بی شمار آن باعث نادیده گرفته شدن آنها شده است. مدول ارتباطی IM زمانی کاربرد دارد که به اضافه کردن واحدهای دیگر ورودی و خروجی به سیستم نیاز باشد و یا اینکه اتصال پانل اپراتوری و پروگرامر به سیستم plc انجام گیرد. برای اتصال چند سیستم پی ال سی به یکدیگر نیز از این مدول ارتباطی استفاده می کنند.

رله ها

Useful reference for domestic helper.