ماهاتیر محمد ۹۷ ساله نامزد انتخابات مالزی می شود

 بر اساس این گزارش، قرار است انتخابات جدید ۹ ماه پیش از آنکه مدت زمان این دوره از پارلمان مالزی به پایان رسد، برگزار شود.

با این وجود او در ماه فوریه سال جاری (بهمن ماه ۱۳۹۸) به دلیل جنگ قدرت در حزب تحت رهبری اش از این سمت کناره گرفت تا دوره صدارتش در دوره جدید، به ۲ سال هم نرسد و از آن به بعد به عنوان یک قانونگذار عادی مشغول کار بوده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84909329/%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%DB%B9%DB%B7-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%B2%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%84%D8%B2%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

به گزارش رویترز، با انحلال پارلمان مالزی شرایط برای برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی در اوایل نوامبر فراهم خواهد شد.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد در صورت برنده شده در انتخابات پارلمانی برای نخست وزیری این کشور نامزد نخواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودو، نخست وزیر سابق ۹۷ ساله مالزی که در دسامبر سال جاری با حمله قلبی رو برو شده، قرار است برای نشستن بر کرسی نماینده پارلمان مالزی از حوزه لنکاوی نامزد شود.

ماهاتیر با برنده شدن در آخرین کارزار انتخاباتی که در سال ۲۰۱۸ برگزار شد با وعده ریشه کن کردن فساد که دولت قبلی با آن مواجه بود، توانست بار دیگر کرسی نخست وزیری مالزی را از آن خود کند.

وی افزود: ما هنوز تصمیم نگرفته ایم چه کسی به عنوان نخست وزیر مالزی انتخاب خواهد شد. در صورت پیروزی ما می توانیم در این خصوص تصمیم گیری کنیم.

نخست وزیر سابق این کشور در یک کنفرانس خبری در جزیره لنکاوی در شمال مالزی به رسانه های محلی گفت که در صورت برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۳ که دوره نخست وزیری فعلی در این کشور به پایان می رسد، نامزد نمی شود.

قرار است کمیسیون انتخاباتی مالزی ظرف هفته آینده زمان برگزاری انتخابات را مشخص کند. بر اساس قانون این جلسه بایستی در بازه زمانی ۶۰ روزه پس از انحلال پارلمان برگزار شود

او نخستین بار بین سال های ۱۹۸۱ و ۲۰۰۳ در سمت نخست وزیری این کشور خدمت کرد و توانست با موفقیت کشور مالزی را به یک قدرت صنعتی در جنوب شرق آسیا تبدیل کند.

ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی، در یک کنفرانس خبری در مهر ماه ۱۳۹۹  اعلام کرد که به دلیل بالا رفتن سن وی در انتخابات سراسری سال ۲۰۲۳ شرکت نمی کند.

اسماعیل صبری یعقوب نخست وزیر مالزی اعلام کرد پارلمان این کشور روز دوشنبه (۱۸ مهر ماه) منحل خواهد شد.

اسماعیل تصریح کرد وی دیروز (۱۷ مهرماه) با سلطان عبدالله سلطان احمد شاه پادشاه مالزی در خصوص انحلال پارلمان گفتگو کرده است و رضایت وی را جلب کرده است.

هشتمین نخست وزیر مالزی پیش از این انتصاب، در سه دولت مختلف مالزی فعالیت داشت و رکورد طولانی ترین دوره نخست وزیری این کشور را در اختیار دارد.