علم و فناوری از راه‌های رسیدن به صلح و رفاه میان ملت‌های جهان است

هم‌چنین مقرر شد بر اساس برنامه تعیین شده، دکتر سلمان الفریسی، دبیرکل اتحادیه و گرت ریس یکی از مدیران ارشد اتحادیه و جمعی از سفرا و نمایندگان وزارت‌های علوم، تحقیقات و فناوری و امور خارجه (سه شنبه سوم آبان)، از امکانات و توانمندی‌های سازمان بازدید و زمینه همکاری‌های چند جانبه علمی و فناوری در قالب اجرای پروژه های تحقیقاتی و برگزاری نشست‌ها و دوره های آموزشی تخصصی را بررسی کنند.

زمانیان در این نشست ضمن معرفی جایگاه و دستاورده‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حوزه‌های ملی و بین المللی بیان کرد: این سازمان به عنوان یک سازمان ملی و بین المللی پیشرو در زمینه علوم و فناوری تاکنون گام‌های موثری در خصوص توسعه و تقویت همکاری‌های علمی و تحقیقاتی در عرصه ملی و بین‌المللی برداشته و میزبانی مرکز منطقه‌ای علوم و فناوری IORA RCSTT ازسال ۲۰۰۸ شاهد این مدعاست.

علم و فناوری از راه‌های رسیدن به صلح و رفاه میان ملت‌های جهان است

از جمله ابزارهای سیاستی که برای نیل به اهداف یادشده از سوی این مرکز به‌کار گرفته می‌شود، می‌توان به اجرای طرح‌های تحقیقاتی چند جانبه، کارگاه‌های آموزشی مشترک همچنین ایجاد بانک‌های اطلاعاتی مشترک اشاره کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84922176/%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%88-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%D9%88-%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%87-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%84%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86

معاون وزیر علوم برای انسجام در برنامه‌های این اتحادیه پیشنهاداتی را ارائه کرد. این پیشنهادات شامل برگزاری جلسه وزرای علوم کشورهای عضو اتحادیه در ایران و به میزبانی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، برگزاری کارگاه روش‌های کنترل ریزگردها در بین کشورهای عضو اتحادیه و به میزبانی ایران، برگزاری کارگاه آشنایی با ماهواره پیش بینی زلزله در کشور ایران، راه اندازی شبکه پارک‌های علم و فناوری کشورهای عضو اتحادیه با محوریت ایران و راه اندازی شبکه آزمایشگاهی کشورهای اتحادیه با محوریت ایران بود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، یازدهمین نشست شورای مشورتی مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IORA RCSTT) در محل سازمان ایرانی مجامع بین‌المللی وزارت امورخارجه به ریاست سفیر بنگلادش و با حضور حسن زمانیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران هم‌چنین دبیرکل اتحادیه دکتر سلمان الفریسی برگزار شد.

بر اساس این خبر، یازدهمین نشست شورای مشورتی مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IORA RCSTT)  با حضور سفرای کشورهای عضو اتحادیه و کشورهای طرف گفت‌وگو چون استرالیا، بنگلادش، سریلانکا، تایلند، هند، افریقای جنوبی، اندونزی، مالزی، ترکیه و روسیه برگزار شد. 

 وی ادامه داد: علوم، تحقیقات و فناوری یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به صلح و رفاه و امنیت میان ملت‌های جهان است و با این باور میزبان این مرکز بوده و اکنون در دوره ریاست جدید این سازمان، مانند همیشه آماده هر نوع حمایت از این مرکز و مشارکت در برنامه‌ها و فعالیت‌های آن هستیم.

مرکز منطقه‌ای انتقال علوم و فناوری به عنوان یک آژانس تخصصی بین منطقه‌ای از جایگاه ویژه‌ای در اجرا و پیشبرد اهداف دیپلماسی علم و فناوری و گسترش شبکه‌های همکاری دانشی بین‌المللی محققان ایرانی برخوردار است.

این اتحادیه، دارای آژانس‌های تخصصی گوناگونی بوده که یکی از مهمترین آنها، مرکز منطقه‌ای انتقال علوم و فناوری (RCSTT) است. این مرکز با امضای تفاهمنامه‌ای میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و  اتحادیه همکاری‌های حاشیه اقیانوس هند در سال ۱۳۸۷ تشکیل شده و مقر آن نیز در ایران در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است.

به گزارش ایرنا، اتحادیه همکاری‌های حاشیه اقیانوس هند (Indian Ocean Rim-Association for Regional Cooperation یا IOR-ARC) در سال ۱۹۹۷ تشکیل شد و اکنون شامل ۲۱ عضو؛ از جمله ایران، استرالیا، هند، آفریقای جنوبی، اندونزی و مالزی و نیز هفت شریک گفت و گویی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، مصر و ترکیه است.

مدرسة سعد بن أبي وقاس تمطر شباك مدرسة دهل أحمد برباعية. Link. LÀm viỆc tẠi nhÀ.