سفیر چین: مشارکت راهبردی چین و ایران مداخلات خارجی در روابط را خنثی کرده است

وی دوستی دو کشور را در اعماق دل‌های مردم نهفته دانست و گفت: دستاوردهای فوق در توسعه روابط چین و ایران، مدیون حمایت و تلاش مشترک دو ملت است. تبادلات مردمی و فرهنگی بین دو کشور نقطه برجسته روابط دوجانبه است و در این راستا انجمن دوستی و استان‌ها و شهرهای خواهر خوانده دو کشور به عنوان بسترهای مهم برای تبادلات مردمی کمک‌های مثبتی در این امر داشته‌اند.

وی افزود: سران دو کشور روابط چین و ایران را از منظر استراتژیک و اهمیت جهانی، راهبردی و بلندمدت و عمیقا آشکار دانستند و به منظور توسعه روابط در مرحله بعد، رهنمودهای اساسی را برای ما در راستای پیشبرد کارهای مختلف ارائه کردند. 

سفیر چین تاکید کرد: سفارت چین در ایران همچنین اتفاق نظر مهم سران دو کشور را اجرا خواهد کرد وبه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف به ویژه تبادلات مردمی و فرهنگی ادامه خواهد داد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84863431/%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%B1%D8%A7

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، «چانگ هوآ» در سیزدهمین نشست سالانه انجمن دوستی چین و ایران با اشاره به گفت‌ ‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و چین، گفت: در این تماس دو طرف به یک سری اجماع مهم در مورد توسعه بیشتر روابط چین و ایران در شرایط جدید دست یافتند. رئیس جمهور شی جین پینگ خاطرنشان کرد که در مواجهه با شرایط پیچیده بین‌المللی، تقویت همبستگی و همکاری بین چین و ایران نه تنها منافع مشترک دو طرف را افزایش داده، بلکه از حقوق و منافع مشروع کشورهای در حال توسعه نیز محافظت کرده است.

چانگ هوآ با بیان اینکه طی یک سال گذشته، تحت هدایت استراتژیک رهبران دو کشور، مشارکت راهبردی همه جانبه چین و ایران، مداخلات خارجی را از بین برده است، تصریح کرد: این همکاری‌ها بر مشکلات و چالش‌ها غلبه  و به بهبود کیفیت  روابط کمک کرده است. 

 وی تصریح کرد: چین و ایران، هر دو کشور بزرگ با تمدن‌های درخشان و کشورهایی با بازار نوظهور، دست در دست هم مسیر بزرگی از توسعه و رستاخیز را آغاز می‌کنند. 

وی افزود: از نظر سیاسی، دو کشور همواره قاطعانه از یکدیگر در مورد مسائل مربوط به منافع و توجه اصلی یکدیگر حمایت، مشترکاً با قلدری و یکجانبه‌گرایی مخالفت و در برابر هرگونه مداخله در امور داخلی سایر کشورها یا فشار بر سایر کشورها مقاومت کرده‌اند. 

وی ادامه داد: چین و ایران همبستگی وهماهنگی را تقویت می‌کنند، پیوندهای مردمی را به پیش می‌برند  و  همکاری و توسعه مشترک را دنبال می‌کنند؛ این به نفع منافع اساسی طرفین و مردم دو کشور است و نیز انتظار مشترک همه حاضران است. با ایستادن در مقطع تاریخی جدید که نقطه عطفی در روابط چین و ایران محسوب می‌شود، زمان مناسبی است که انجمن‌های دوستی دو کشور در مورد توسعه برد-برد گفتگو کنند و استان‌ها و شهرهای دوست دو کشور چشم به راه آینده‌ای روشن باشند؛ به این صورت است که مبادلات مردمی بین چین و ایران مطمئناً نشاط بیشتری خواهد داشت.  

سفیر چین از محافل مختلف ایران که  قاطعانه از اصل چین واحد  حمایت و با دخالت در امور داخلی چین به بهانه های مختلف مخالفت کردند ، قدردانی کرد. 

چانگ هوآ با بیان اینکه احساس می‌کنم مبادلات و همکاری‌های چین و ایران در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، ورزشی، انتشاراتی و گردشگری روز به روز رونق بیشتری می‌گیرد، گفت: اینها ثمره سخت کوشی انجمن‌های دوستی دو کشور و همچنین بهره مندی از کمک بزرگ همه کسانی است که به آرمان ارتقاء دوستی چین و ایران پایبند هستند.