سفر پوتین به ایران؛ خط بطلان بر خیال‌پردازی بایدن در عربستان

رئیس جمهوری آمریکا پیش‌تر در دیدار با شش رهبر  کشورهای حوزه خلیج فارس به علاوه  مصر، اردن و عراق ادعا کرده بود آمریکا در منطقه خاورمیانه  به عنوان شریکی فعال باقی می‌ماند و واشنگتن هرگز در این منطقه جای خالی برای نفوذ و ایفای نقش روسیه، چین و یا ایران باقی نخواهد گذاشت.

بر اساس گزارش گلوبال تایمز، تحلیلگران معتقدند باوجود اینکه آمریکا و متحدان غربی عرصه تحریم‌ها علیه روسیه را از زمان آغاز جنگ اوکراین روز به روز تنگ‌تر می‌کنند اما این تحریم ها نتوانسته کرملین را به انزوای دیپلماتیک بکشاند. در سال‌های گذشته ، روسیه با تقویت روابط با ترکیه، توسعه روابط با عربستان سعودی و امارات متحده عربی در زمینه نظامی و انرژی و مستحکم کردن روابط با ایران، روابط عملگرایانه‌ای با کشورهای منطقه جهت تضمین حضورش در خاورمیانه ایجاد کرده است و بسیار دشوار است که کسی بتواند روسیه را در خاورمیانه به حاشیه براند و این موضوع تنها مربوط به حضور قدرتمند روسیه در خاورمیانه نیست بلکه پای شراکت و روابط محکم انرژی با کشورهای منطقه درمیان است. 

در دیدار دو جانبه میان روسای جمهوری ایران و روسیه، آخرین پیشرفت‌ها در روابط دوجانبه  که به ویژه از زمان آغاز به کار دولت سید ابراهیم رئیسی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است بررسی و بر ادامه همکاری های مشترک و تحکیم روابط میان دو کشور تاکید شد. 

«ژو ویلی» مدیر بخش موسسه  مطالعاتی خاورمیانه در دانشگاه بین المللی شانگهای در مصاحبه با روزنامه «گلوبال تایمز» تاکید کرد دیدار زمانبندی شده پوتین، با نتایج ناچیزی که سفر جاه طلبانه جو بایدن به خاورمیانه با هدف پر کردن خلاءهای این منطقه برایش به ارمغان آورد، به مثابه مُشتی به صورت آمریکا بود. 

بدین ترتیب کارشناسان باور دارند نفوذ آمریکا در منطقه خاورمیانه  از یک سو به دلیل تغییرات عمده و مهمی که در جهان اتفاق افتاده است و از سوی دیگر به دلیل مقتدرتر شدن و مستقل تر شدن سیاست های خارجی کشورهایی چون ایران، ترکیه و عربستان ، کمرنگ و کمرنگ تر شده است . 

تارنمای روزنامه انگلیسی زبان “گلوبال تایمز” چین نوشت به نظر می‌رسد در واقع پس از سفر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه با شعار پُرکردن خلاء این منطقه و رویای جلوگیری از فعالیت های موثر ایران، روسیه و چین در خاورمیانه، سفر پوتین به ایران به عنوان قدرت برتر خاورمیانه با فاصله زمانی اندک از سفر بایدن به عربستان، با محوریت موضوعات مرتبط با این منطقه مانند “مُشتی محکم به آمریکا” بود. 

ترکیه، ایران و روسیه در سال‌های اخیر درباره مسئله سوریه به عنوان بخشی از “روند صلح آستانه” برای پایان دادن به ۱۱ سال جنگ در این کشور شرقی خاورمیانه به بحث و گفت و گو می نشینند.

خبرگزاری «شینهوآ» نیز در مقاله ای نوشت همزمان با سفر پوتین به تهران، بدون اعتنا به تحریم هایی که علیه هر دو طرف اعمال شده است، تفاهم نامه ای در زمینه سرمایه گذاری نفتی  به ارزش تقریبی ۴۰ میلیارد دلار در صنعت نفت ایران نیز امضا شد. 

همچنین در مقاله ای تحلیلی که در پایگاه خبری «سی جی تی ان» چین آمده است خاورمیانه همواره از نقطه نظر ژئوپولتیکی کانونی مهم بوده است، بنابراین چنان دور از ذهن نبود که با فاصله زمانی اندک از نخستین سفر رسمی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به این منطقه ، روسای جمهوری ترکیه و روسیه به ایران سفر کنند. رهبران هر سه کشور که به نوعی در فشار تحریم‌های غرب به رهبری آمریکا هستند سفر بایدن به خاورمیانه را تحریک‌آمیز توصیف کردند و آن را موجب افزایش تنش و بحران در خاورمیانه دانستند. 

ساوث چاینا مانیتورینگ پست ، دیگر رسانه چینی انگلیسی زبان هم در بخشی از گزارش خود نوشت سفر ولادیمیر پوتین به ایران که تنها چند روز پس از سفر رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل و عربستان سعودی انجام شد حاوی پیامی مهم به کشورهای غربی درباره برنامه‌های مسکو برای تقویت روابط استراتژیک نزدیک با ایران، چین و هند در برابر تحریم‌های غرب بود. 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رسانه‌های چینی، سفر روز گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه به تهران برای برگزاری نشست سه جانبه با همتایان ترک و ایرانی خود، به لحاظ زمانبندی در سراسر جهان مورد توجه خاصی قرار گرفت.

به علاوه روسیه و ترکیه در نشست دوجانبه درباره امنیت غذا و راه‌های همکاری برای از سرگیری صادرات غلات از اوکراین تمرکز کردند. همچنین موضوعات مهمی در دیدارهای دوجابنه سران ایران و روسیه از جمله توافق هسته‌ای ایران در دستور کار قرار گرفت.

سفر پوتین به ایران؛ خط بطلان بر خیال‌پردازی بایدن در عربستان

«یین گنگ» محقق موسسه آسیای غربی و آفریقا در آکادمی علوم اجتماعی چین در مصاحبه با گلوبال تایمز اظهار کرد مسئله سوریه قطعا در دستورکار پوتین در سفر به ایران بود و توافق بر سر مسائل سوریه خواست و اراده تمامی طرفین است. روسیه می‌خواهد قدرتش را که طی جنگ طولانی مدت سوریه در این کشور بدست آورده حفظ کند و بازسازی صلح و امنیت در سوریه منافع ترکیه را نیز تامین می‌کند. 

خبر سفر  ولادیمیر پوتین به تهران و ملاقات باعالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی ایران بازتاب زیادی در رسانه های چین داشت. برهمین اساس «چاینا دیلی» با اشاره به اظهارات حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نوشت حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه مسئله‌ای بسیار مهم است و هرگونه اقدام نظامی در شمال این کشور به نفع گروه‌های تروریستی خواهد بود. 

سفر پوتین به ایران؛ خط بطلان بر خیال‌پردازی بایدن در عربستان

این رسانه چینی تضمین شکوه و عظمت جهانی مسلمانان را از دیدگاه رهبر معظم انقالب در حل و فصل تفاوت‌ها و آگاه ماندن در برابر سیاست‌های تفرقه افکن دانست و بر مبارزه علیه تروریسم و همکاری با آنکارا در این زمینه تاکید کرد.

در نهایت زمانبندی این اجلاس سه جانبه با حضور پوتین،اردوغان و رئیسی پیامی مهم و قوی به سراسر جهان مخابره کرد که قدرت‌های منطقه‌ای دیگر نیازی به هژمونی جهانی برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای ندارند. 


منبع: https://www.irna.ir/news/84827389/%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D9%BE%D9%88%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%B7-%D8%A8%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D9%84-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86