در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای چه گذشت؟  

روسای  وزارت خانه های دفاعی با در نظر گرفتن وضعیت نوظهور اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان، خواهان تقویت تدابیر جامعه جهانی و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای غلبه بر بحران اجتماعی-اقتصادی و انسانی در این کشور شدند.

در این بیانیه آمده است: وزیران تصمیم به برگزاری رزمایش مشترک فرماندهی و ستادی نظامی ضد تروریستی “ماموریت صلح ۲۰۲۳” در خاک فدراسیون روسیه گرفتند و تصمیم گرفتند راه هایی را برای مقابله با تاکتیک های جدید مورد استفاده تروریست های بین المللی بررسی کنند. طرف روسی پیشنهاد کرد در چارچوب این رزمایش، موضوعات مربوط به مبارزه با هواپیماهای بدون سرنشین، تضمین امنیت اطلاعات و جلوگیری از حملات تروریستی با استفاده از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی را در میان طرف‌های ذینفع بررسی کند.

تصمیم به برگزاری نشست بعدی وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۳ در جمهوری هند گرفته شد.

در این پیام آمده است: در شرایط کنونی، اهمیت همکاری عملی بین ادارات دفاعی ما و توسعه ابزارهای موثر برای تضمین امنیت مشترک در حوزه مسئولیت سازمان همکاری شانگهای به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: برای این منظور از باج خواهی آشکار، تهدید، انقلاب های رنگی و کودتا استفاده می شود و اطلاعات نادرست  منتشر می شود. در نتیجه اقدامات تقابل‌آمیز غرب و تحریم‌هایی که اعمال می‌کند، وضعیت اقتصاد جهانی رو به وخامت است، ارتباطات در حال فروپاشی است و به طور مصنوعی بحران غذایی ایجاد می‌شود.

سرگئی شویگو گفت: ما معتقدیم که امنیت در منطقه تنها با تلاش های مشترک و با در نظر گرفتن منافع همه کشورها و با نقش محوری آسه آن و سایر سازوکارهای تعامل چندجانبه تضمین می شود.

وی خاطرنشان کرد: نشست وزرای دفاع به بستری موثر برای اتخاذ تصمیمات مشترک به منظور تامین امنیت نظامی در فضا و مرزهای خارجی سازمان همکاری شانگهای تبدیل شده است.

 شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان در پیامی برای نشست وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد که کانون های تنش درازمدت جدیدی در جهان در حال شکل گیری است.

توافقی برای گسترش بیشتر همکاری ها به منظور تضمین ثبات منطقه ای و ایجاد شرایط مطلوب برای توسعه پایدار قابل اعتماد سازمان همکاری شانگهای حاصل شد.

شویگو در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تاشکند از برنامه های مسکو برای تقویت توان پایگاه های نظامی روسیه در خاک کشورهای آسیای میانه صحبت کرد و گفت که چنین نیازی به تهدیدات امنیتی فزاینده از خاک این کشور مرتبط است.  

وزیر دفاع روسیه همچنین علام کرد که روسیه قصد دارد موقعیت پایگاه های نظامی خود در تاجیکستان و قرقیزستان را در ارتباط با وضعیت افغانستان تقویت کند.

تقویت توان پایگاه های نظامی روسیه در خاک کشورهای آسیای میانه

سرگئی شویگو  رئیس دپارتمان نظامی روسیه در سخنرانی خود در این جلسه گفت، در منطقه سازمان همکاری شانگهای و همچنین در کل جهان، تهدیدها تشدید می شود، بحران های محلی فروکش نمی کند و چالش های جدی جدید در حال ظهور است. ایالات متحده و غرب دسته جمعی که به دنبال حفظ سلطه جهانی هستند، فشار بی سابقه ای بر کشورهای مستقل وارد می کنند.

وزرا تلاش ها برای بررسی علل و نتایج جنگ جهانی دوم، احیای جنایتکاران نازی و همدستان آنها و ترویج ایده های نئو نازیسم را به شدت محکوم کردند.

 مجاهد در خصوص نگرانی کشورهای عضو شانگهای افزود که حکومت ططالبان  اطمینان می‌دهد که از خاک افغانستان در برابر هیچ کشوری استفاده نخواهد شد. به گفته او، حکومت کنونی افغانستان به هیچ گروه تروریستی اجازه فعالیت نمی‌دهد.

سرگئی شویگو خاطرنشان کرد: «در این شرایط، نقش سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک مرکز جدید قدرت و مدلی از روابط بین‌دولتی مبتنی بر برابری و احترام متقابل، ضامن رعایت قوانین بین‌المللی، به طور پیوسته در حال رشد است. بنابراین، تقویت همکاری ها در حوزه نظامی و مشورت منظم در قالب های دوجانبه و چندجانبه در مورد مسائل امنیت مشترک مهم است.

وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای  بر این باورند که یکی از مهمترین عوامل حفظ و تقویت امنیت و ثبات در فضای سازمان همکاری شانگهای، حل سریع اوضاع در افغانستان است.

رزمایش مشترک  ضد تروریستی “ماموریت صلح ۲۰۲۳ در روسیه

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حگ. مت طالبان  در یک نشست خبری در کابل گفت که داعش به شکل بی‌سابقه در افغانستان سرکوب شده است.

بیانیه مشترک 

وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در پایان این نشست در بیانیه مشترکی از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

سینگ افزود که هند از افغانستانی امن و صلح‌آمیز حمایت می‌کند، که آشتی ملی باید از طریق «گفت‌وگو و مذاکره» حاصل شود، و همچنین اظهار داشت که «یک ساختار سیاسی گسترده، فراگیر و نماینده باید ایجاد شود».

اردوغان برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان اعلام آمادگی کرد

این مقام هندی همچنین در سخنرانی خود در این گردهمایی بر ضرورت ارائه کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان تاکید کرد.

در بیانیه مشترک وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای وزیران با اشاره به سطح بالای درک متقابل بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، بر ادامه همکاری در جهت تقویت امنیت و تضمین ثبات در فضای سازمان، از جمله در غلبه بر پیامدهای منفی همه‌گیری کووید-۱۹ توافق کردند.

تقاضای فزاینده ای برای پیوند سازمان همکاری شانگهای با سایر سازمان های بین المللی برای تقویت امنیت منطقه ای وجود دارد. در همین راستا، طرف روسی پیشنهاد کرد موضوع مشارکت نیروهای نظامی سایر سازمان‌های بین‌المللی و همچنین یگان‌ها و ناظران کشورهای دوست در رزمایش ماموریت صلح مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تاشکند، پایتخت ازبکستان روز پنجشنبه گذشته میزبان نشست وزرای دفاع کشورهای شرکت کننده در سازمان همکاری شانگهای (SCO) بود و وزیران دفاع  روسیه، هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان و همچنین بلاروس به عنوان کشور ناظر سازمان همکاری شانگهای در این نشست حضور یافتند.

وزیر دفاع هند نیز گفت که خاک افغانستان نباید برای حمله به کشورهای دیگر استفاده شود

به گفته راجنات سینگ وزیر دفاع هند، تروریسم در همه اشکال آن، از جمله تروریسم فرامرزی، جنایتی علیه بشریت است که نیازمند واکنش جمعی است.

وزیر دفاع خواستار روابط نزدیک‌تر با سازمان همکاری شانگهای شد که اعضای آن را «ذینفعان مشترک در منطقه» توصیف کرد، زیرا هند در سال آینده ریاست سازمان را از ازبکستان به دست می‌گیرد.


به گزارش اسپوتنیک ازبکستان، رحمت الله نوریمبتوف، هماهنگ کننده ملی سازمان همکاری شانگهای از ازبکستان، تصریح کرد که رهبر ترکیه پیش از این سفر خود را تایید کرده است.

وی گفت: “ما منتظر مهمانان-رهبران کشورهایی هستیم که طرف ریاست جمهوری (ازبکستان) با آنها تماس نزدیک دارد. “

به گفته سینگ، خاک افغانستان نباید برای تهدید یا حمله به هیچ کشوری با دادن پناهگاه، آموزش و حمایت مالی برای عملیات تروریست ها مورد استفاده قرار گیرد.

وزیران با ابراز تمایل برای توسعه بیشتر همکاری بین نیروهای مسلح، از دعوت طرف روسیه از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای شرکت در رزمایش راهبردی فرماندهی و ستادی وستوک-۲۰۲۲ نیروهای مسلح روسیه استقبال کردند.

ازبکستان تروریسم در افغانستان را تهدید برای اعضای شانگهای خواند

راجنات سینگ، وزیر دفاع هند نیز در گردهمایی وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای (SCO) گفت که خاک افغانستان نباید برای “ارعاب یا حمله” به هیچ کشور دیگری استفاده شود.

این نشست مقدمه اجلاس سران سازمان شانگهای بود که قرار است ۱۴ و ۱۵ سپتامبر ( ۲۴ — ۲۵ شهریور) در تاشکند برگزار شود.

نوریمبتوف همچنین افزود که قبلاً مشخص شده است که سردار بردی محمداف رئیس ترکمنستان در این تاریخ ها به ازبکستان سفر خواهد کرد.

در بیانیه آمده است: ما توافق کردیم که تقویت دوستی و حسن همجواری بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، گسترش همکاری ها در زمینه امنیت به منظور تضمین صلح، ثبات و توسعه پایدار قابل اعتماد در منطقه را بیشتر کنیم. در این راستا، آنها خواستار ایجاد همکاری عملی بین سازمان همکاری شانگهای و سایر سازمان های همکار منطقه ای شدند.

به گفته اردوغان، او در اوایل ماه اوت در دیدار با ولادیمیر پوتین در سوچی درباره شرکت در نشست سران صحبت کرد.  اردوغان گفت: «ما می‌گوییم یا می‌خواهیم به «پنج شانگهای» بپیوندیم یا در سازمان و شرکای ناظر باشیم. به عنوان مثال، چین می‌آید، عربستان سعودی و قطر از طرف دیگر می‌آیند. هدف ما این است که در آنجا حضور داشته باشیم. اگر اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ ندهد، من نیز در جلسه شرکت خواهم کرد.

حمایت هند از افغانستان با ثبات

ویکتور محمودوف در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد که نظارت بر مرزها باید بیش از پیش تقویت شود.

 

وی گفت: “وضعیت در افغانستان، جایی که سازمان های تروریستی بین المللی مانند  داعش و القاعده به طور فزاینده ای فعال هستند، همچنان یک چالش جدی برای امنیت آسیای مرکزی است.

وزراء به تبادل نظر پیرامون موضوعات مهم امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای پرداختند و راهها و شرایط تقویت همکاری‌ها در حوزه دفاعی و امنیتی را شناسایی و بر سطح بالای درک متقابل بین کشورهای عضو سازمان تاکید کردند.

 این مقام دفاعی هند در سخنرانی خود در جمع وزرای دفاع بار دیگر بر حمایت هند از یک افغانستان ” امن و باثبات” تاکید کرد.

همچنین قرار است علاوه بر هشت کشور عضو سازمان همکاری شانگهای، سران سه کشور ناظر بلاروس، ایران و مغولستان نیز در این اجلاس شرکت کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84867429/%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B6%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%86%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA

به گزارش تاس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که قصد دارد در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) در ۱۵ تا ۱۶ سپتامبر ( ۲۴- ۲۵ شهریور) در سمرقند شرکت کند.

مشاور امنیت ملی ازیکستان نیز گفت: تروریسم و افراط‌گرایی در افغانستان، تهدید برای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای است.