بهترین دوربین مداربسته خانگی دید در شب + آشنایی با انواع دوربین مداربسته

شاید این تصور ایجاد شود که نصب دوربین های مدار بسته تحت شبکه نیاز به صرف هزینه بالایی باشد اما باید گفت که به دلیل عدم نیاز به کابل های زیاد در این دوربین ها، هزینه ها تا حد زیادی کاهش می یابد. سیستمهای تحت شبکه مجهز به امکانات دیگری همچون سیستم تنظیم هشدار و ارسال ایمیل بوده و مناسب برای زمانهایی هستند که میخواهید دوربین نسبت به حرکت یک جسم خاص واکنش نشان دهد. خیلی از افرادی که برای افزایش امنیت اقدام به نصب دوربین مداربسته می نمایند همیشه دغدغه این را دارند که ممکن است سارق به محل دستبرد بزند و وجود دوربین مداربسته به تنهایی نمی تواند جلوی سرقت را بگیرد و در کنار دوربین مداربسته نیاز به یک سیستم دزدگیر اماکن برای اعلام هشدار به موقع وجود دارد تا عامل بازدارنده برای سرقت باشد و تهیه هر دوسیستم می تواند هزینه های بیشتری را به شما تحمیل کند.

البته اگر می خواهید با مبلغ بسیار کمتری دوربین مداربسته و دزدگیر را در کنار هم داشته باشید، باید از دوربین های مداربسته اسفیورد استفاده کنید که این دوربینها مجهز به یک سیستم دزدگیر پیشرفته میباشند ولی قیمت آنها با دوربینهای مداربسته معمولی اختلاف بسیار ناچیزی دارد. برای حفاظت از دوربین ها در برابر نور خورشید از شیدها یا سایه بان هایی برای دوربین استفاده می شود که اثر گرما را روی دوربین و اجزای لنز کاهش می دهد. دوربین مداربسته آنالوگ، تصاویر را به صورت آنالوگ ارسال می کند، بنابراین دارای کیفیت کمتری نسبت به دیگر انواع دوربین ها دارد. اگر دوربین دارای دید در شب باشد، می تواند در شب که چشم انسان ها نمی تواند چیزی را ببیند، تصاویر را به صورت سیاه و سفید یا سبز و سفید ثبت کند. قیمت این نوع از دوربین ها از نوع آنالوگ معمولی بیشتر می باشد. معمولا برای پروژه های نه چندان بزرگ از کابل های کواکسیال استفاده می شود. اکثر دوربین های مداربسته ای که در بازار وجود دارد از تکنولوژی مادون قرمز برای دید در شب استفاده می کنند تا به این وسیله بتوانند تصاویری سیاه و سفید را ضبط نمایند. معمولاً دستگاه های DVR و NVR معمولی و پرفروش موجود در بازار کیفیت ضبط تصویری بین 1.3 الی 2 مگاپیکسل دارند.

برای اطلاعات بیشتر درباره انواع دوربین های مداربسته AHD ویژگی ها و قیمت این محصولات دسته بندی دوربین های AHD وبسایت آیس پلاس مراجعه کنید. دوربین های مداربسته از نظر تکنولوژی به دو دسته دوربینهای آنالوگ یا AHD و دوربینهای تحت شبکه یا IP تقسیم میشوند که دوربینهای AHD دوربینهای ارزان قیمتتری نسبت به دوربینهای تحت شبکه میباشند و اگر کیفیت تصویر بالاتر و امکانات بیشتر برای شما مهم است باید به سراغ دوربینهای تحت شبکه بروید. البته با این حال باز هم کیفیت تصویر در دوربینهای آنالوگ نتوانسته با کیفیت تصویر در دوربینهای تحت شبکه هم شانه باشد زیرا رزولوشن تصویر در این دوربینها ۲۴ پیکسل است. این شرکت چینی تبار در زمینه تولید دوربین مداربسته با کیفیت ضبط ۴k و کیفیت تصویر بالا هم اسم و رسم داشته اما ارائه محصولاتش با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی به عنوان نقطه ضعفی در فعالیت آن به چشم میآید. به عنوان مثال می توانید دوربین مداربسته آی پی بولت، دوربین آنالوگ بولت، دوربین مداربسته تحت شبکه دام و یا آی پی وایرلس را تهیه و برای ضبط تصاویر آنها از دستگاه هایی مانند دی وی آر و ان وی آر استفاده نمایید.

مشخصه این دوربینها هم کیفیت بالا و قدرت دید در شب بالایی است که موجب شده سامسونگ بتواند سهم بزرگی از این صنعت را از آن خود سازد. دوربینهای اسپید دام به توجه به قابلیت جابه جایی در محورهای افقی و عمودی یا ترکیبی از این دو قابلیت با توجه به زاویه عریضشان قادر به پوشش فضای بسیار وسیعی هستند. دوربین های مداربسته از نظر شکل ظاهری به دو دسته دوربینهای دام یا سقفی و دوربینهای بولت یا دیواری تقسیم میشود و به طور معمول دوربینهای دام در فضاهای داخلی و مسقف نصب میشوند و دوربینهای بولت در فضاهای خارجی ساختمان نصب میشوند که البته در سایزهای مختلفی وجود دارند و نوع شکل ظاهری دوربین تاثیر چندانی در قیمت آن ندارد. دوربین های مدار بسته معمولا در دو نوع دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته تحت شبکه طراحی و ساخته میشوند . دوربین های مدار بسته شبکه یا IP در دو نوع بی سیم و با سیم تولید می شوند و تصاویر دریافتی را به کد ۰ و ۱ تبدیل می کنند. این دسته از دوربین های مدار بسته از نظر شکل ، اندازه و زاویه تنوع زیادی دارند. بعد از انتخاب دوربین مداربسته شما به خدمات نصب دوربین مدار بسته احتیاج خواهید داشت.

دوربین های مداربسته آنالوگ نسل قدیمی تر از سیستم های مداربسته را تشکیل می دهند که امروزه رفته رفته در حال از رده خارج شدن سایت uncctv.ir هستند. پس در مجموع میتوان اینگونه گفت که دوربینهای تحت شبکه و تجهیزات آن در مقایسه با نسل پیشین خود یعنی دوربینهای آنالوگ از قیمت پایینتری برخوردارند. می توان گفت که دوربین های مدار بسته آنالوگ، از اولین تولید ها و اولین نسل دوربین مدار بسته می باشد. در واقع شما به جای خرید مجزای هر کدام از اقلام و محصولات دوربین مداربسته می توانید آن ها را به صورت یکجا و به صورت خرید پکیج دوربین مداربسته انجام دهید.

در مرحله اول شما باید نقشه ی ساختمان را به دقت مشاهده کنید تا بتوانید محل کابل کشی ها را پیدا کرده و کابل کشی را آغاز کنید. کاربرد دوربین های مداربسته ip آنجا نمود روشنی پیدا می کند که در پروژه های بزرگ بهینه سازی سیستم یک امتیاز محسوب می شود. امروزه استفاده از دوربین مداربسته یا سیستم نظارت تصویری به به دلیل اهمیت پیدا کردن مسایل امنیتی و حفاظتی با افزایش روبرو گردیده است . دوربین های نظارتی امروزی اولین بار توسط شرکت زیمنس در آلمان و در سال 1942 برای نظارت بر چگونگی شلیک موشک استفاده گردید . این دوربینها برای نخستین بار در سال ۱۹۴۹ توسط آمریکا و به صورت تجاری به بازار عرضه شدند و در ابتدای امر برای استفاده از آنها نیازی به هیچگونه مجوز دولتی نبود. کافی است یک بار نصب و تنظیم و رها شوند، هیچ آدرس IP برای مدیریت و بررسی وجود ندارد، هیچ نگرانی در مورد برنامه دهی به آنها نیست، آنها یا کار می کنند یا نمی کنند. دوربین های مداربسته، عموما به صورت دوربین های ویدئویی و یا دوربین های دیجیتال در دسترس هستند. تصاویر دوربینهای دیجیتال همچنین فاقد نویز هستند و چنانچه کابل دستگاه به مشکل بخورد تصویر تا رفع مشکل قطع خواهد شد، در حالی که کابل کواکسیال یک دوربین آنالوگ حتی در صورت زخمی شدن هم تصاویر را با نویز دریافت میکند.

یک دوربین مداربسته متشکل از اجزایی همچون دستگاه ضبط کننده (NVR-DVR )، کابل تصویر، تغذیه دوربینها و هارد دیسک است. در دوربینهای مدار بسته مجهز به تکنولوژی WiFi از سیم استفاده نشده است. دوربین مدار بسته تحت شبکه به شما این امکان را می دهد که از طریق اینترنت، به صورت آنلاین تصاویر را دریافت و مشاهده و یا ارسال کنید. هفتمین وجه تمایز یا بهتر بگوئیم برتری دوربینهای تحت شبکه نیست به آنالوگ به نوع انتقال دیتاهای آنها باز میگردد. از آن جمله می توان به یکی از آخرین پیشرفت های شبکه یعنی power ove ethernet یا به اختصار poe اشاره کرد که این قابلیت دوربین های آی پی را نیز شامل شده است. یکی دیگر از مواردی که در ساختار این دوربینهای به آن نیاز خواهید داشت تجهیزات پسیو شبکه بیشتر در مقایسه با دوربینهای آنالوگ است. یکی دیگر از مشکلات دوربینهای بی سیم نسبت به سیمی به برد نسبتا پایین آنها در ارسال اطلاعات باز میگردد زیرا دوربینهای سیمی قادرند مسافتهای بسیار طولانی را با کمک کابل شبکه پوششدهی کنند. دوربین های مداربسته تحت شبکه هیچ گونه وابستگی به کابل کشی زیاد و متصل شدن مستقیم به گیرنده مرکزی ندارند.

برای هر دو این دوربینها نیاز به دو نوع کابلکشی عبور دیتا و کابل برق خواهید داشت اما چنانچه برای دوربین دیجیتالتان از NVR یا سوئیچ POE استفاده کرده باشید دیگر نیازی به کابل کشی مجدد ندارید و میتوانید از همان کابل جهت انتقال برق استفاده نمائید. در دوربین های مداربسته شبکه با به کارگیری استاندارد IEEE 802.3af که HiPoE نیز نامیده می شود، این قابلیت ایجاد شده است که دیگر نیازی به کابل کشی مجزا برای تغذیه دوربین مداربسته نیست و کابل شبکه تامین برق دوربین مداربسته را نیز به عهده دارد. برخلاف دوربین های مداربسته آنالوگ که نگرانی از ربوده شدن تصاویر توسط هر فرد مبتدی از طریق دریافت امواج آنالوگ وجود داشت، در سیستم های بستر شبکه امکان کدگذاری امنیت بالایی را آن فراهم می کند. بهمنظور تلاش مداوم برای ایجاد، پیادهسازی، نگهداری و بهبود مستمر سیستم مدیریت امنیت اطلاعات، اخیراً گواهینامه ISO/IEC 27001:2013 را دریافت کرده است. کنترل از راه دور به شما این قابلیت را می دهد که از هر جای دنیا با استفاده از اینترنت تصاویر محل کار یا زندگی خود را مشاهده کنید و کنترل بیشتری بر آن ها داشته باشید.

دوربین مداربسته تحت شبکه از جمله انواع دوربینهای دیجیتالی است که در بستر شبکه دادههای کنترلی را دریافت و تصاویر را ارسال میکنند. حال که به خوبی دریافتید دوربین تحت شبکه چیست به بیان توضیحات تفضیلی در خصوص این دوربینها و مقایسه آن با دوربینهای آنالوگ میپردازیم. به عنوان مثال اگر شما می خواهید محل کار و یا منزل خود را به صورت آنلاین مشاهده کنید، این دوربین پیشنهاد بسیار خوبی است. یک سیستم آنالوگ شامل یک دوربین ( ها ) مجهز به یک تراشه CCD ( دستگاه متصل به شارژ ) است که نوری را که می گیرد به صورت ارقام درآورده و تصویر را برای پردازش می گیرد. نوعی از پیشرفته ترین دوربین های مداربسته هستند که قابلیت چرخش در جهات مختلف را دارند همچنین امکان زوم و فوکوس اتوماتیک از طرف این دوربین ها امکان پذیر می باشد. یازدهمین تفاوت دوربین آنالوگ با دوربین تحت شبکه به مسائل امنیتی آنها باز میگردد دوربینهای آنالوگ که دادهها را از طریق کابل انتقال میدهند علاوه بر آسیب پذیر بودن از این ناحیه با دنبال کردن مسیر کابل توسط هر شخص قابل شناسایی هستند. از آنجایی که این دوربین ها معمولا از طریق کابل کواکسیال خصوصی یا بصورت شبکه های بی سیم با مانیتور و یا ضبط کننده فیلم ارتباط برقرار می کنند ، به آنها “مدار بسته” می گویند.

همانطور که در بالا گفته شد معایب دوربین مداربسته بی سیم به ناپایداری دوربینها در برقراری ارتباط باز میگردد به صورتی که اگر در بین راه دیواری بتنی قرار گرفته باشد امکان ایجاد اختلال در ارتباط این سیستمهای به وجود خواهد آمد. همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، کنترل از راه دور یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از اینترنت دوربینهای مداربسته است. شکل ظاهری دوربین ها نیز یکی دیگر از فاکتور های خرید دوربین مداربسته می باشد. شما برای استفاده از این دوربینها نیاز به دستگاه DVR ندارید بلکه باید یک سیستم NVR که نمونههای پیشرفتهتری در مقایسه با DVR ها هستند را جایگزین نمائید. رکهای سرور در هر یک از طرفین دارای لبههایی هستند تا بتوان با استفاده از پیچ، ماژولها را به صورت ایمن نصب کرد.

پنجمین تفاوت را میتوان در نوع کابلکشی دوربینهای آنالوگ و تحت شبکه یافت. دوربین مداربسته وسیلهای است که از طریق آن میتوان نسبت به ضبط تصاویر با اهداف نظارتی و امنیتی همچون حفاظت از اماکن شخصی و غیر شخصی مبادرت ورزید. به طور معمول، دوربین مداربسته آنالوگ تصاویر ثبت و ضبط شده را به دستگاهی با عنوان DVR (Digital Video Recorder) انتقال می دهد. اگر میخواهید تفاوت تصایر این دو دوربین را با هم مقایسه کنید نگاهی به تصویر زیر بیاندازید. از جمله این امکانات می توان به انتقال تصویر بدون نیاز به مودم اینترنت و تنها از طریق سیم کارت و ارسال تصاویر با تاخیر بسیار کم ، پشتیبانی از سیم کارت 4G و… برای مکان های تاریک بهتر است از دوربین مداربسته دید در شب استفاده کنید. ویژگیهای گسترده و تکنولوژیهایی که در این سیستم ها مورد استفاده قرار میگیرد باعث شده تا شاهد افزایش کیفیت تصاویر ارسالی از طریق این دوربینهای در محیطهای تاریک باشیم. همچنین به مجهز بودن به فیلتر IR CUT هم دقت داشته باشید چرا که در روز مانع از برخورد نور به لنز شده و کیفیت تصویر را حفظ می کند و در شب به عنوان کمک کننده به LED ها برای بازتاب نور عمل می کند.

دوربین های مداربسته لامپی برای ذخیره تصاویر وفیلم ها از مموری ( Micro SD ) بهره می برند . همانگونه که از نام این دوربین های مداربسته مشخص است این محصولات همانند لامپ سرپیجی بوده که توان مورد نیاز خود را از طریق این سرپیچ تامین می کند. برند سامسونگ هم که نیازی به معرفی ندارد و سالهاست در حیطه ساخت محصولات صوتی و تصویری به فعالیت ادامه میدهد در زمینه فروش دوربینهای مداربسته بازار خوبی از آن خود کرده است. سامسونگ در دسته اولین شرکتهایی بود که استاندارد IP66و IP67 را در دوربینهای خود به کار گرفت و به این واسطه توانست محبوبیت زیادی در سراسر جهان کسب نماید.