بهای سفر پلوسی به تایوان برای واشنگتن

موضع ثابت چین این بوده است که به دنبال «اتحاد مجدد مسالمت آمیز» با تایوان است و به نظر می رسد ایالات متحده هم تمایلی به کشیده شدن پایش به یک درگیری نظامی پرهزینه در آسیا ندارد و بارها اعلام کرده که خواهان جنگ نیست.

ناظران معتقدند که سفر پلوسی به تایوان حتما عواقب و بهایی برای واشنگتن خواهد داشت، این بها می تواند برخی تحرکات نظامی در منطقه توسط چین و یا حتی تاکید چین بر اینکه آبراهه تایوان یک آبراهه بین المللی نیست، باشد.

دولت آمریکا براساس سیاست «چین واحد»، تنها یک کشور یعنی چین را به رسمیت می‌شناسد که تایوان بخشی از آن محسوب می‌شود. اما مانند سایر سیاست های حاکم بر واشنگتن این کشور به این سیاست خود پایبند نبوده و حاکمیت چین بر تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و طبق قوانین مصوب کنگره، دولت ایالات متحده موظف است تمامی امکانات لازم از جمله تسلیحات را در اختیار تایوان قرار دهد.

وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز در بیانیه‌ای با اشاره به تعهد آمریکا از سال ۱۹۷۹ به نداشتن هیچ روابط رسمی با تایوان، گفت: طرف آمریکایی به قول خود در مورد موضوع تایوان خیانت کرده و واشنگتن بزرگترین مخرب صلح و ثبات تنگه تایوان است.

ناظران بین المللی با اشاره به تهدیدات و صحبت های مقامات دو کشور بویژه چین ارزیابی کرده‌اند که سفر کنونی پلوسی ۸۲ ساله به تایوان می‌تواند به بالا گرفتن دوباره تنش در منطقه منجر شده و اقدامات تلافی‌جویانه چین را در پی داشته باشد.

در همین حال شاید هم بخشی از این هزینه ها و اقدامات آمریکا در مورد تایوان را بتوان در صحنه های بین المللی از جمله سازمان ملل و مواضع رو در روی دو کشور در موضوعات مهم بین المللی نیز مشاهده کرد.

وی با مداخله جویانه خواندن این اقدام آمریکا بار دیگر سفر پلوسی به تایوان را مداخله در حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین خواند و گفت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آشکارا به مقام‌های رسمی چین بی اعتنایی کرده که این موضوع تخطی جدی از تمامیت ارضی چین است.  

برای ایالات متحده و چین، «اراده‌ای سیاسی برای تغییر مواضع آنها در حال حاضر وجود ندارد»، به ویژه با رویدادهای مهم در آینده – انتخابات میان‌ دوره‌ای ایالات متحده در نوامبر و بیستمین کنگره حزب کمونیست چین در نیمه دوم سال.

آخرین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که به تایوان سفر کرده بود، نوت گینگریچ بود که در سال ۱۹۹۷ به این جزیره رفت.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده هم که در نشست سنگاپور شرکت کرده بود، در سخنرانی خود گفت ایالات متحده از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند و خواهان «جنگ سرد جدیدی» هم نیست.

ناظران بین‌المللی احتمال کشیده شدن تنش‌ها به خشونت مسلحانه بین چپن و آمریکا را کم ارزیابی کرده‌اند، اما مقام‌های آمریکایی گفته‌اند برای نمایش قدرت از سوی ارتش چین، مانند پرتاب موشک در تنگه تایوان یا حمله‌های هوایی به اطراف جزیره آماده می‌شوند.

وی در نشست امنیتی آسیایی که در سنگاپور برگزار شد، گفت: اگر کسی جرأت کند تایوان را از چین جدا کند، ما در جنگ تردید نخواهیم کرد. ما به هر قیمتی خواهیم جنگید و تا انتها خواهیم جنگید. این تنها انتخاب چین است.

بلافاصله پس از این سفر چین سفیر آمریکا را احضار کرده و مراتب اعتراض پکن به اقدامات مداخله جویانه واشنگتن در امور داخلی خود را اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، پلوسی که در سفری دوره ای در آسیا بسر می برد، دیشب (سه شنبه شب) وارد تایپه مرکز تایوان شد و گفت که این سفر در راستای گفت‌وگوی ما با مقامات تایوان با تأکید مجدد بر حمایت از شریکان آمریکا و ارتقای منافع مشترکمان متمرکز خواهد بود.

دکتر چونگ یکی از کارشناسان سیاسی هم در این خصوص گفت: «جنبه مثبت ماجرا این است که هیچ یک از طرفین خواهان تشدید تنش نیست. اما تشدید نشدن تنش به این معنا نیست که به وضعیت بهتری خواهیم رسید. بنابر این همه ما تا مدتی گرفتار این وضعیت خواهیم بود.»

چین تایوان را با جمعیتی حدود ۲۳ میلیون نفر یکی از استان‌های خود می‌داند که از زمان پایان جنگ داخلی (۱۹۴۹) از آن کشور جدا شده است.

این در حالی است که مقام‌ های دولت و نمایندگان مجالس آمریکا به طور منظم از این جزیره بازدید می‌کنند، اما چین معتقد است دیدار پلوسی، یکی از بالاترین شخصیت‌ها در آمریکا از تایوان، یک اقدام تحریک‌آمیز بزرگ خواهد بود.

در همین حال اکنون یکی از نگرانی های جامعه بین الملل بروز تنش و درگیری بین چین و آمریکا به عنوان دو قدرت اتمی است.اما اکثر تحلیلگران می‌گویند که این احتمال – در حال حاضر- وجود ندارد.

ژنرال وی فنگه وزیر دفاع چین، این هفته آمریکا را به حمایت از تایوان متهم کرد و گفت که این کشور در حال «نقض وعده خود در مورد تایوان» و «دخالت» در امور داخلی چین است.

اعمال تحریم هایی از سوی چین علیه تایوان و در اشکال مختلف دیگر علیه منافع امریکا در نقاط مختلف جهان نیز به عنوان یکی دیگر از اقدامات احتمالی پکن برای تلافی این اقدام امریکا خواهد بود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84843170/%D8%A8%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B4%D9%86%DA%AF%D8%AA%D9%86

این سفر در حالی انجام شد که ارتش چین رزمایشی را نیز در اطراف تنگه تایوان و استان های روبروی آن برگزار کرد و نیروهای خود را به حالت آماده باش درآورده بود.

بهای سفر پلوسی به تایوان برای واشنگتن

به گفته او، این امر احتمالاً منجر به بحث‌های عملیاتی بیشتر بین دو ارتش می‌شود که احتمال اشتباهات محاسباتی را که می‌تواند منجر به درگیری شود، کاهش می‌دهد و به طور کلی موجب «قوت یافتن مجدد گفت‌وگوها» که در دوره دولت دونالد ترامپ وجود نداشت، می‌شود.

کالین کُه، محقق دانشکده مطالعات بین‌المللی اس راجاراتنام، گفت: باید بسیار مراقب بود. آنها با چشمان باز به تهدیدهای یکدیگر نگاه می‌ کنند و هر دو طرف در تلاش هستند تا خطر را کاهش دهند.

هفته گذشته، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین هم در گفت وگوی تلفنی با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از آمریکایی‌ها خواست تا «با آتش بازی نکنند.»

هوآ چونینگ سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه گفت: آمریکا قطعاً مسئول خواهد بود و باید بهای حمله به حاکمیت و امنیت چین را بپردازد.

پکن با هرگونه ابتکاری که به تایوان مشروعیت بین‌المللی بدهد، از جمله هرگونه تماس رسمی بین تایوان و سایر کشورها مخالف است.

Link. LÀm viỆc tẠi nhÀ.