بافت اولین فرش ابریشمی ایرانی در مالزی

خیری عمر سفیر جدید مالزی در ایران که در روزهای آینده ماموریت خود را در ایران  آغاز خواهد کرد، ثبت این رکورد هنری و فرهنگی ایران در مالزی را نشانه روشنی برای آغاز ماموریت خود و آغاز مسیر جدیدی برای همکاری مشترک بین ایران و مالزی دانست.

در  ادامه این مراسم گواهی ثبت اولین فرش ایرانی بافته شده در مالزی توسط رییس مرکز ثبت رکوردهای مالزی به رضا خانی اهدا شد. 


منبع: https://www.irna.ir/news/84868266/%D8%A8%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B1%D8%B4-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%84%D8%B2%DB%8Cدر ابتدای این مراسم آقای رضا خانی بازرگان و خالق این اثرنفیس هنری و سنتی ایرانی در شرح مختصری از روند بافته شدن این قالیچه ابریشمی گفت که ایده بافت این فرش نفیس با طرح پرچم مالزی با هدف معرفی فرهنگ و هنر ایران در مالزی در جشنواره فرهنگی – هنری – تجاری و گردشگری ایران در کوالالامپور در فروردین ماه ۱۴۰۱ اجرایی و طی ۴۷ روز با حضور دو هنرمند پیشکسوت ایرانی در این جشنواره بافته و آخرین گره این فرش دستباف ابریشمی در مراسم اختتامیه این رویداد با حضور سفیر ایران در مالزی  به پایان رسید.

وی افزود: با توجه به نوآور بودن و اولین بودن بافت این فرش نفیس در مالزی، این رویداد در کتاب رکوردهای مالزی ثبت شد و بهمین جهت در این مراسم و برای ثبت در تاریخ روابط فرهنگی ایران و مالزی این برنامه فرهنگی برنامه ریزی شد .

به گزارش روز شنبه ایرنا، این مراسم با  حضور علی اصغر محمدی سفیر ایران در مالزی، خیری عمر سفیر جدید مالزی در ایران، اورعی کریمی رایزن فرهنگی ایران در مالزی و جمعی از علاقمندان فرهنگ و هنر ایران در مالزی برگزار شد.

علی اصغر محمدی سفیر ایران در مالزی نیز در این مراسم طی سخنانی با تجلیل از دست اندرکاران و هنرمندان فرهیخته ایرانی بویژه آقای رضا خانی و هنرمندان بافنده ایرانی که برای نخستین بار همه مراحل بافت این قالیچه نفیس را با برپایی دار قالی مقابل دید مردم مالزی  ابتدا تا انتها به انجام رساندند؛ خاطرنشان کرد: این رویداد، نقطه آغازی برای برداشتن گام‌های بلند آتی با هدف معرفی گنجینه ارزشمند هنرهای ایرانی – اسلامی در مالزی و منطقه جنوب شرق آسیا خواهد بود.