افزایش تنش‌ها بعد از شلیک تایوان به پهپاد چینی

نیروهای نظامی تایوان در حال حاضر به تسلیحات فراوانی مجهز هستند ولی با این حال تسای رییس این جزیره بدنبال برنامه‌ریزی برای مدرن کردن تسلیحات آنهاست و افزایش بودجه دفاعی این جزیره به یکی از اولویت‌ها تبدیل شده است.

لین ون هوانگ معاون رییس عملیات و برنامه ریزی تایوان به خبرنگاران گفت: ما از حق خود برای دفاع برابر تمامی ناوهای هواپیمابر و کشتی‌هایی که وارد حریم ۱۲ مایل دریایی جزیره شوند، استفاده خواهیم کرد و بدون استثنا دست به ضد حمله خواهیم زد.

مقامات آمریکایی به شرط آنکه نامی از آنها عنوان نشود می‌گویند به نظر می‌رسد که چین قصد دارد از این پهپادها برای عصبانی کردن مقامات تایوان بهره ببرد تا اینکه بخواهد تنش‌ها را افزایش دهد.

مقامات تایوان می‌گویند با توجه به اینکه دولت چین، تمامی آبراه موجود در تنگه تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، حضور فزاینده‌ای در نزدیکی این جزیره دارد و این موضوع به مهمترین منبع بی ثباتی در منطقه تبدیل شده است.

روزنامه آساهی ژاپن در عین حال با اشاره به شلیک نظامیان تایوان به سمت پهپاد چینی نوشت: این شلیک در حالی رخ داد که تنش بین چین و تایوان به حد بالایی رسیده است.

تسای در جمع اعضای نیروی دریایی این جزیره گفت: می‌خواهم به همه بگویم که هراندازه دشمن اقدام‌های تحریک آمیز انجام دهد، ما باید آرام بمانیم. ما دست به اقدام تحریک آمیز یا مناقشه برانگیز نخواهیم زد، ما خویشتن داری خود را حفظ خواهیم کرد اما این به معنای آن نیست که دست به اقدام متقابل نخواهیم زد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84874097/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D9%86%D8%B4-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D9%87%D9%BE%D8%A7%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C

همزمان تایوان می‌گوید که پهپادهای چینی به طور مرتب در نزدیکی جزایر کوچکی که در نزدیکی سواحل چین قرار دارند، پرواز می‌کنند.

بعد از آنکه تسای اینگ ون رییس جزیره تایوان خواستار اقدامات متقابل قوی برابر اقدامات تحریک آمیز چین شد، نظامیان تایوان برای اولین بار به سمت یک پهپاد چینی آتش گشودند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، دولت چین که تایوان را بخشی از قلمروی سرزمینی خود می‌داند، بدنبال سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، اقدام به برگزاری چندین رزمایش نظامی در تنگه تایوان کرده است.

همزمان ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این موضوع گفت: اول اینکه تایوان یکی از استان‌های چین است و اساسا وزارتخانه‌ای به نام وزارت دفاع ندارد.