«اسد عاشورا»، سنت عزاداری تابستانی در پاکستان



شیعیان ایالت گلگیت – بلتستان واقع در شمال پاکستان با یادآوری گرمای غیر قابل توصیف در رویداد تاریخی قیام عاشورا و تشنگی حضرت سیدالشهدا علیه السلام و اصحاب باوفای ایشان را به عنوان برگزاری آیین های ویژه عزاداری اعلام می کنند.

‘اسد عاشورا’ عنوان مراسم عزاداری است که شیعیان در شمال پاکستان در فصل گرما به یاد تشنگی یاران سید الشهدا حضرت امام حسین (ع) در صحرای سوزان کربلا در فصل تابستان چند روز از روزهای گرم این فصل به آن می پردازند.

شیعیان منطقه بلتستان علاوه بر ماه محرم الحرام یک دهه عزاداری در اواسط فصل تابستان را طبق سنت گذشته برگزار می کنند، چون معتقدند که واقعه کربلا در فصل گرم سال (61 هجری قمری) به وقوع پیوسته و باید عزاداری و سینه زنی برای سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام در گرمای تابستان برگزار شود تا عزاداران شدت عطش و گرمای سوزان صحرای کربلا را با جسم وجان خود درک کنند.

شهر ‘اسکردو’ مرکز شیعیان در شمال پاکستان و روستاهای اطراف که در دل کوه های سر به فلک کشیده به ویژه همجوار بودن با ‘کی-2’ دومین قله بلند جهان، بیشترین میزبانی این آیین های مذهبی است.

بر همین اساس، هزاران نفر از شیعیان در شهر اسکردو پاکستان و روستاهای اطراف آن روزهای اخیر، در مراسمی با عنوان ‘اسد عاشورا’، یاد عاشورای حسینی را زنده نگاه داشتند.

مراسم پایانی این رویداد مذهبی روز گذشته (جمعه) با راه اندازی دسته سینه زنی مشترک در شهر ‘اسکردو’ برگزار شد که در محل زیارتی موسوم به ‘قتلگاه’ محوطه بزرگی که نمادهایی از حرم اهلبیت علیهم السلام در آن ساخته شده، پایان یافت.

این مراسم هر ساله طی ۱۰ روز در روزهای پایانی تیر در حسینیه های نقاط روستایی و شهری بلتستان و مساجد مرکزی این شهر از صبح آغاز شده تا پس از نماز ظهر و عصر ادامه می یابد و در نهایت در شامگاه به پایان می رسد.

هیات های عزاداری و دسته های سینه زنی با حضور گسترده شیعیان در مراسم عاشورای ‘اسد’ در شهر ‘اسکردو’ و بخش های اطراف این شهر از جمله ‘کچورا، کهرمنگ، شگر، خپلوو، روندو، حسین آباد و مهدی آباد’ مراسم عزاداری با شکوهی بر پا کردند.

پیش از این شخصیت های برجسته به همراه علمای ارشد شهر اسکردو در تامین امنیت و حفاظت این مراسم بزرگ با مقامات امنیتی و مسوولان دولتی در بلتیستان پاکستان جلسات متعدد برگزار کردند که درپی این نشست ها طرح های امنیتی مورد ملاحظه قرار گرفت و نیروی های امنیتی و پلیس شهر اسکردو در بخش های مختلف این مناطق در حالت آماده باش قرار گرفتند.

در این آیین روحانیون و وعاظ با سخنرانی درباره موضوعات مختلف مذهبی و اجتماعی، برای غربت امام سوم شیعیان و اهل بیت عصمت و طهارت و همچنین ایثار و جان فشانی های شهدای کربلا به روضه خوانی و ذکر مصائب پرداختند.

همانند ماههای محرم و صفر، حسینیه ها و اماکن برگزاری مراسم اسد عاشوار در ‘بلتستان’ با پارچه های سیاه و پیام های تسلیت پوشانده می شود.

برگزاری مراسم عزاداری اسد عاشوار در بلتستان فرصتی برای روحانیون مذهبی این منطقه ساکن در شهرهای مشهد مقدس، قم و شهرهای مذهبی عراق فراهم می سازد تا با بازگشت به منطقه و روستای آبا و اجدادی خود دوره های تبلیغ احکام و اهداف دین مبین اسلام را برای شیعیان این مناطق بازگو کنند.

این سخنرانان در بیانیات خود مقاصد و اهداف قیام امام حسین علیه السلام و همچنین مردم را در وعظ خود با منویات و دستورات ائمه اطهار علیهم السلام آشنا می سازند.

آیین های مشابهی نیز در برخی از شهرهای ایالت پنجاب پاکستان از سوی هیات های مختلف مذهبی و نهادهای شیعیان برگزار می شود که این آیین ها معمولا در ماه می (خردادماه) و برای یک یا دو روز برگزار می شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/83422481/%D8%A7%D8%B3%D8%AF-%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%D9%86%D8%AA-%D8%B9%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86